Tervehdys Mamallapuramista, Unescon maailmanperintökohteesta
Mamallapuram sijaitsee Chennaista viitisenkymmentä kilometriä etelään Bengalin lahden rannalla. Tällä paikalla oli 500-900-luvulla Pallava-dynastian pääkaupunki. Meille on jäänyt muistoksi tältä ajalta yksi Intian upeimmista veistosnäyttelyistä. Reliefitaide ja kivikuvanveisto oli huippu tasoista. Kuvat ovat niin eläviä, että puhuttelevat tämän päivän ihmistä yli tuhannen vuoden takaa. Kuvat on hakattu kovaan graniittikallioon tai lohkareisiin. Temppeliarkkitehtuuri on veistoksellista tai jopa tehty puhtaasti veistoksisi. Sisätila-arkkitehtuurista ei voi puhua, kun useimpiin ei ole sijoitettu edes veistosta jumalasta, maalaus ehkä on mahtunut sisälle.
Yhdestä kivestä veistettyjä pieniä temppeleitä, joita oli viisi kappaletta ja lisäksi yksi lehmä, leijona ja elefantti.
Koululaisryhmät vierailivat suurina laumoina maailmanperintökohteessa. Useimpia tosin kiinnosti enemmän turistit ja heidän kameransa kuin kuvanveisto.
Erään luolatemppelin sisällä oli Shivan kuva ja linga-veistos, joka on Shivan luovuus-energian symboli. Tämä on harvinainen yhdistelmä, sillä tässä on nähtävillä kuvallisen ajattelun kaksi eri vaihetta tai siirtymävaihe, murroskausi, jossa konkreettisesta jumalan kuvasta siirrytään symbolistiseen vaiheeseen (linga). Lingaveistoksista siirryttiin vielä täysin abstraktiin, kuvattomaan jumalan palvontaan. Tällaisia temppeleitä on Tamil Nadussa Madrasin etelä puolella. Shivalingaveistoksia näkee kaikkialla Intiassa ja Nepalissa eli ovat hyvin yleisiä. Nandi-härkä oli Shivan kulkuneuvo ja siksi Shivalle pyhitetyissä temppeleissä on aina myös härkäveistos tai monta härkäveistosta kuten rantatemppelissä.
Rantatemppeli
Herkkää eroottisuutta kovaan kiveen hakattuna
Arjunan katumus-reliefi, joka hallitsee maisemaa pitkän kadun päässä.
Lähikuva taaimmaisesta elefantista.
Kutut hoitavat alueen ruohonleikkuun ja nauttivat samalla taideaarteista.
Komea pallava-leijona kannattelemassa pylvästä.
Keskeneräisiä pylväitä, joista näkee kuvanveistäjien erään työvaiheen. Useat temppelit ja jopa Arjunan kallioreliefi ovat keskeneräisiä. Lieneekö valta vaihtunut vai rahat loppuneet, ennenkuin työt ovat valmistuneet.
Kallioissa on paljon tällaisia uria, joiden olettaisimme olevan suurten kivipaasien kuljetusuria.
Kuvanveistäjät ja veistostyöpajat täyttävät edelleen Mamallapuramin tienvarret.
Veistoksia ja veistoksellisuutta
Sunnuntaisin intialaiset suuntaavat meren rannalle viettämään vapaa-aikaa.
Dagen efter
Intialaista uimapukumuotia
Simpukan kerääjä
Miesten hameen alta löytyy näin komeat bokserit.
Länkkärimuotia
Pienet korukauppiaat
Joka päiväinen kerjäläisemme
Avoin likaviemäri keskellä biitsiä.
Muutenhan mesta oli melkonen paskaläjä. Ranta oli täynnä eläinten paskaa, ihmisten roskaa, kalastajien verkkoja ja veneitä, kuolleita kaloja ja muita merenelävien raatoja. Haju oli myös sen mukainen. Siellä me sitten möyrittiin innoissaan inkkari- ja länkkärituristit. Viehättävää rantaa reunustivat houkuttelevat "ravintolat" ja "hotellit", jotka jatkuivat hökkeleiden rivistönä kohti kaupunkia.
Löydettiin yksi ravintola, joka tarjoili syömäkelpoista ruokaa, kunnes Jasmiina sai sieltä ruokamyrkytyksen.
Löydettiin yksi ravintola, joka tarjoili syömäkelpoista ruokaa, kunnes Jasmiina sai sieltä ruokamyrkytyksen.
Välillä jouduttiin karkaamaan todellisuutta tänne, Radissonin beach resortiin, viiden tähden unelmaan. Kuvassa näkyy hotellin pikku uima-allas.
Radissonissa osataan kasvattaa kukkia - mielettömän upeita bougainvilleja.
Kuunsilta Bengalin lahdella - kaunista, kun roskat ei näy pimeässä.
IHANIA KUVIA, taas kerran. Kiitos.
VastaaPoistaSuosikkejani ovat nuo rantakuvat, kun tänne ei haise. Kauniita miehiä.
Jaha, on siis ruvettava kalliotaiteen diggaajana diggaamaan myös kallioveistotaidetta, kalliomaalausten ja kalliopiirrosten lisäksi. Ei riitä ihmiselämä kaiken sen bongaamiseksi.
Ihmettelen tuota kuvatekstiä "...konkreettisesta jumalan kuvasta siirrytään symbolistiseen vaiheeseen (linga)" Miten niin symbolistiseen...? Minusta se näyttää kyllä harvinaisen konkreettiselta muodolta - vain mitä tarkoitatte? Sehän on selvääkin selvempi.
kysyy Sirkka L-P:sta
Onhan tuo linga tietysti selvääkin selvempi muoto, mutta se edustaa Shivan seksuaalisen voiman muuttumista henkiseksi voimaksi. Usein tämä linga on esitetty yonin ympäröimänä ja nämä kaksi muotoa symboloivat maailmankaikkeuden ykseyttä. Olettaisin, että Madurain Meenaksh-temppelissä, niissä huoneissa mihin me ei-hindut ei päästy, olisi ollut juuri näitä veistoksia. Olihan se temppeli pyhitetty Shivalle ja hänen vaimolleen Parvatille. Ja eikö ole hyvä Sirkka, että kansalle esitetään symboleita, jotka on noin selviä:)
VastaaPoistaTerveisin Teresa
Hienoja kuvia olette ottaneet taas matkanvarrelta. Aurinko paistaa täälläkin, mutta siellä missä teillä on +30 astetta meillä on -30. Kuka moista eroa edes huomaa ;)
VastaaPoistaTitta
Kiitos perusteellisesta oppitunnista. Todella mielenkiintoista. En ole vähääkään kallioveistosten ym. tuntija,mutta upeita aivan upeita, yleisisvistävää. Oi, mikä kuunsilta. Oppia ikä kaikki.
VastaaPoistaToivottavasti Jasmiina on selvinnyt ruokamyrkytyksestä, muistattehan homeop.arsenikin.
Antoisaa matkaa edelleen.
Pakkasterveisin Sirkka Sastamalasta
Onhan se suuri maa se Intia, mutta vasta teidän blogianne seuraamalla olen alkanut tajuta, mitä kaikkea sieltä löytyykään ja miten pitkät kulttuurin juuret siellä ovat. Samoilla mielillä kuin Sirkka eli kiitos oppitunneista. Kuvat ovat jälleen mahtavia, minuun tekivät vaikutuksen mm. ne elävät osat patsaita (kuttu ja nainen sen pitkän veistoskadun kuvassa). Ihania olivat myös kuvat ihmisistä rannalla. Kuinka helppoa/vaikeaa heitä on kuvata? Vaativatko korvausta kuvaamisesta? Tai haluavatko nähdä kuvan kameran näytöllä? Montako ja kuinka pitkiä putkia sinulla on kamerassa mukana eli pystytkö kuvaamaan salaa?
VastaaPoistaKatselin viime viikolla dvdltä Slummien miljonäärin. Samoja äärilaitojen kokemuksia Intiasta tuli esiin myös siinä. Onneksi teillä on mahdollisuus paeta todellisuutta välillä. Jasmiina toivottavasti voi jo paremmin. Mihinkäs jatkatte seuraavaksi? Meillä alkaa talviloma ja maanantaina suuntaan Lontooseen.
Pakkaset saisivat jo hellittää
Minna
Kiitos tästä matkakertomuksesta. Upeita näkymiä ja ikivanhaa hindujen historiaa, johon pääsee sisälle veistoksien avulla. Olikohan kiviveistokset aikoinaan maalattu kuten nykyään uusissa temppeleissä kaikki jumaluudet ja niihin liittyvät tarustot. Milloin "taulut" ilmestyivät koteihin ja temppeleihin - kalentereihin.....
VastaaPoistaTerveisiä Helenalta
Hei! Myös minusta on kiintoisaa lukea matkakohteittenne historiallisista taustoita ,hemmottelette meitä "siivellä matkaavia" sivistävillä kuvallisilla ja sanallisilla esityksillä. Milloin tuon kaiken tiedon keräätte, jo etukäteen vai paikalla tutkien? Joka tapauksessa hienoa ja kiitos.
VastaaPoistaEdelliset terveiset olivat Jokipohjan torpalta, Pirkolta ja Ilpolta.
VastaaPoistaHienoja kuvia taas!
VastaaPoistaIloista porukkaa näyttää olevan siellä päin.
Veistokset upeita, olivatpa ne enemmän tai vähemmän symbolistisia.
Vieläkö näkemistä piisaa vai tuletteko kohta jo tännepäin lämmittelemään?
Terveisin Heta
Hei Pirkko ja Ilpo, Teresa on lukenut etukäteen hiukan taidehistoriaa ja sitten tarkennamme paikan päällä lisää. Nyt olemme katsomassa Intian mustia eli "maailman kauneinta rakennusta" eli Taj Mahalia, eli näkemistä riittää. Jasmiina tosin on saanut tarpeekseen ja tulee Suomeen parin päivän päästä. Teresa jatkaa vielä kuukauden verran Rajastanissa.
VastaaPoistaTerveisin Teresa